Tuesday, April 27, 2010

Memahami adat Melayu 3 - Melamar

Sambungan kepada
Memahami adat Melayu 1
Memahami adat Melayu 2 - Merisik 

Cincin permata tempawan gangsa
Menjunjung takar puteri bunian
Berlapik kata berbunga bahasa
Datang melamar puteri impian


Merisik sudah. Dua-dua pihak  berkenan pun sudah. =)


Adat melamar merupakan adat yang biasanya dilakukan selepas pihak lelaki sudah merisik dan memastikan bahawa si gadis belum berpunya dan boleh dipinang.

Adakalanya, adat melamar dibuat serentak dengan adak merisik bagi menjimatkan masa. Secara lazimnya, adat melamar dilakukan sebagai satu janji untuk mengesahkan peminangan atau kemahuan pihak lelaki untuk mengambil si gadis sebagai calon isterinya.

Adat melamar akan disertai oleh rombongan orang tua-tua dari kedua-dua pihak, tanpa pernyertaan oelh kedua-dua bakal mempelai. Dan sekali lagi tepak sirih dijadikan kepala adat dan lambang bermulanya bicara lalu diserahkan kepada pihak perempuan oleh pihak lelaki. Pihak perempuan akan sediakan sirih pinang untuk dimakan.


Pada kali ini, di dalam tepak sirih  itu diselitkan sebentuk cincin belah rotan. Jika pihak perempuan terima, dia akan mengambilnya, jika tak, dia menyerahkan kembali tepak sirih itu bersama cincin sebagai tanda penolakan.

Dengan adanya adat melamar ini, kedua-dua pihak dapat memastikan keadaan dan keturunan masing-masing. Ini bagi memastikan tiada pertindihan susur galur ataupun perkahwinan yang dilarang. Dalam adat ini jugak, tarikh pertunangan, jumlah hantaran dan tarikh hantar belanja akan ditentukan.

Kelazimannya, adat melamar ini akan dilakukan pada jarak masa yang tertentu selepas adat merisik diadakan bagi membolehkan kedua-dua pihak bersedia dan memikirkan sebarang keputusan yang akan diambil kelak.

Dengan sempurnanya lamaran ini, kedua-dua pihak telah mengambil satu keputusan sama ada ingin meneruskan perancangan untuk menyatukan pasangan ataupun menolak penyatuan pasangan ini. Sebab dalam tempoh masa  antara adat melamar dan bertunang, kedua-dua pihak masih boleh mengubah keputusan yang dilakukan tanpa sebarang denda atau sagu hati. Kedua-dua pihak masih lagi boleh menerima lamaran orang lain.

As always.. berita yang tak besh akan disampaikan melalui pantun secara kiasan dengan bahasa indah bagi mengelakkan rasa kecil hati pihak lelaki. Contoh pantun seperti di bawah.

Pantun Pihak Lelaki yang melamar

Bertanam sudah menuai pun sudah
Menanti hasrat berada di kamar
Bertanya sudah merisik pun sudah
Membawa hajat untuk melamar

Kalau mencari sarang kerengga 
Jangan tersandung terluka kaki
Kalau sudi seisi keluarga
Ingin menyarung cincin di jari


Dan sekiranya pihak perempuan menerima lamaran.. camneh la plak pantunnya

Dari Kuantan datang bertanya
Di mana ada si bunga raya
Ini jawapan kami adanya
Semalam ia sekarang pun ia.


Sweeeeeeeeeettttttt.. plak pantun neh.. wakakaka.. tapi kalau lamaran ditolak.. ini lak jawapan yang sesuai.

Tikar jerami corak berdiri 
Buat hamparan di hujung ampai
Maafkan kami rambut ke kaki
Hasrat tuan tidak tersampai


Banyak sebenarnya contoh rangkap pantun yang lain.. cukup setakat ini je laa.. =)

Next step...............

bertunang.........................

12 comments:

AiZ said... [Reply]

amboi kakjard... cam ready awal je?... hikhik




komen entry i juga ye.. klik laju-laju link nih >>BLOGGER-BLOGGER YANG SUSAH DAPAT DAN BAGI KOMEN!! YEEHA!! MARI SAYA TUNJUKKAN CARANYA..



Peri PiA said... [Reply]

kelaaas jard...research terbaikkk

Mak Siah Bini Pak Labai
Babai


hehehe

PnConfused said... [Reply]

time ko nanti de pantun2 tak babe??

:P

shinawawa eyenie said... [Reply]

adab melayu yg perlu dipelihara..:-)

fiD said... [Reply]

bagussss,,

dah macam journal ni kak jard, hohoh

UglyPooh said... [Reply]

hehe...kena tempah wakil pantun neh. kan org bg pantun kita terkedu lak

helena's said... [Reply]

alah..aku nak kawen terus boleh?hahaha

hana devushka said... [Reply]

owh..ingatkan melamar=tunang..huhu~

Hazzy Ishak said... [Reply]

berangan nak buat macam ni...
hebat!!

Katak Ijau said... [Reply]

hi jard..
jgjln sini...
bagus ler..leh jadi rujukan nih.. :)
ni yg rase cm nak kawen esok nih.. :)

aion said... [Reply]

wah wah, best best.
tak sabar nih nk tunggu next pnye :)

SyimaSyaz said... [Reply]

aduh jard..aku ni dah lah tgh frust bab lamar melamar ni...tapi takpe...good info