Saturday, August 7, 2010

Masakan Sabah


Siri bersms dengan kanda yang berlaku sekali dua minggu. Yep.. amat jarang kami berkomunikasi. PJJ lah katakan.

Aku teringin nak belikan hang sumthing. - bunyi sms yang ku kirimkan kepadanya.
Aku plak teringin nak makan makanan sabah yang ko belajar dengan mak kau waktu kau balik hari itu
Kari ayam? Nak rasa ke?
Masakan tradisi Sabah le.

coppppppp......... masakan tradisi sabah? Otak aku ligat berfikir tika ini. Aku terpaksa minta pertolongan encik google tentang masakan tradisi Sabah, sebab setahu aku, masakan Sabah dengan Semenanjung lebih kurang sama je. Cuma kurang pedas je. Hu Hu.

So petang tadi, sambil ronda-ronda SOGO tinguk SALE, aku singgah la Kedai Buku Minerva kat jalan TAR. Tinguk je.. aku beli kasut sukan je tadi dan beg balik kampung berharga RM19.

Atas bantuan encik Google, kini buku di bawah menjadi milik aku.

Sigh. Banyak masakan sabah yang aku tak pernah rasa pun! Ha ha ha. Adakah aku telah menjadi Sabahan murtad?

Meh ku perkenalkan beberapa makanan tradisional Sabah. Patut ler aku kurang tahu sebab makanan ini popular di kalangan suku kaumnya. Contohnya.

Hinava - kaum dusunkadazan


Ambuyat - Suku kaum bisaya. Bugis pun ia jugak.



Bajau camna lak?


Aku tahu murtabak je....... wakakaka.. Makanan ini selalu kami beli dari pasar malam. Sedap wooooooooo....


Dan penjaram. Selalu tinguk makcik aku buat kuih ini setiap kali menjelang perayaan Hari Raya.

=)

Nak kena belajaq dari sekarang. Penting demi kesejahteraan rumah tangga kelak. ehem. ehem.

(pics kredit to google)

19 comments:

Irwan Nemoto said... [Reply]

wow kenilau peria tu!

fiD said... [Reply]

aiyak! semua xpernah tgk

Peri PiA said... [Reply]

Ambuyat ku tahu..tapi xpenah makan hehe

Jard The Great said... [Reply]

@irwan.. hehehe.. kenilau?? tu apa beb?

@fid... meh dtg sabah meh!

@pia.. camna tahu? ehehe.. ku baru tahu

Mimie.Candy Cane said... [Reply]

jard,yg putih macam gam seposen tu camne nak makan..rasa apa? makan dengan apa?

FarhanaDr said... [Reply]

Okeyhhh.. Tak tahan tu.. Mintak masakan tradisional.. Ahaks..

Irwan Nemoto said... [Reply]

hinava juak tu :)

Uruchimaru @ kf said... [Reply]

ehem3..lame x kemari!

ambuyat? name kuih ke mknan?

aZLiNa aZiZ said... [Reply]

Jard, kalau nak diamai, ada gak banyak masakan sabah ni tapi kita je yang tak tau. Ada satu buah yang kita kat semenanjung x makan tapi sabahan makan. Buah terap! Tu kalau saya tak silap la.

a kl citizen said... [Reply]

teringin pulak nak rasa juga

terbaru dari saya : tidak pandai berniaga

.alie. said... [Reply]

sume pernah tgk tp xpenah rasa...hik3~

hans said... [Reply]

wah...teringin plak nak try semua makanan2 nih
cepat belajar sis
hohoho

P/S : Review Novel/Buku : Naskhah Natrah Karya Fatini Yaacob Wajib Dibeli Dan Dibaca!

Aj said... [Reply]

semua favorit aku..hehehe

UglyPooh said... [Reply]

hehe..jard mesti asek aym masak merah, tomyam, lemak cili api, sup ekor.kuikui...mananye nk tradisi sabah

nabilah abd rahman said... [Reply]

kenal yang murtabak dengan penjaram tu ja..yang dua atas tu tak penah tengok..tapi untuk penjaram tu,rasanya saya panggil lain tapi tak ingat..hahaha

mila.ibunajihah said... [Reply]

salam kenal.. ambuyat pun popular jugak among orang bajau, mbah..aramaitih.. =)

PnConfused said... [Reply]

aku dr dolu2 teringin nk mkn ambuyat.. heheheh

miss nina said... [Reply]

jard, tak rugi belajar memasak
~maklumlah.. harga makanan yg rare ni mahal tau :P

lalink7 said... [Reply]

lapaa nyee...
aduhh..
pic yg 1st tue macam best la..
jard buat la..hehehe